شناسنامه دوره آموزش بازیگر پایه :
کد بین المللی ISCO(سازمان بین الملی کار):343530870010001
طول دوره:1الی 2ماه
مهارت پیش نیاز:ندارد
نوع تدریس: عملی ، نظری
زمان برگزاری دوره: مطابق با انتخاب هنرجو
مخاطبین: دانش آموزان، دانشجویان، علاقمندان به حرفه های سینمایی و تئاتر و هنرهای نمایشی
مشاغل مرتبط: بازيگر سينما، بازيگر تئاتر، كارگردان تئاتر، كارگردان فيلم داستاني ، طراح صحنه و لباس، گريمور
نوع آموزش: حضوری و غیرحضوری(آنلاین)
سرفصل های دوره آموزشی بازیگر پایه:
1- به كارگيري تاريخ پيدايش هنر بازيگري و تعاريف شامل:
♦ خاستگاه آييني نمايش و بازيگري
♦ شيوه ي بازي در يونان باستان
♦ بررسي و شناخت تعاريف مختلف بازيگري
♦ سير تحول شيوه هاي بازيگري تا به امروز
♦ بازي به شيوه ي كهن و آييني
2- تربيت ابزار بازيگر ( بدن) شامل:
♦ چگونگي رها سازي بدن
♦ چگونگي بدنسازي براي بازيگر
♦ حركت، سكون، ژست
♦ هماهنگي ذهن و حركت(يوگا، پيلاتس، ايروبيك و...)
♦ شناخت پانتوميم
♦ طراحي حركت و فرم
♦ اجراي پانتوميم
♦ اجراي حركات موزون نمايشي
♦ رها سازي بدن و ذهن
♦ تمرين يوگا، ايروبيك، پيلاتس و... براي هماهنگي ذهن و حركت
♦ تمركز بر روي حركات
♦ رسيدن به نقش از طريق ژست
3- تربيت ابزار بازيگر (بيان) شامل:
♦ چگونگي تمركز در بيان
♦ شناخت اصول فن بيان
♦ طرز صحيح اداي كلمات
♦ دانش چگونگي استفاده از صدا
♦ صدا و بيان خوب در بازيگر و انواع صدا
♦ چگونگي نفس گيري
♦ شناخت و رعايت ريتم در بيان، سكوت و مكث
♦ قدرت صدا و كاربرد آن
♦ لهجه، لحن، آهنگ، تاكيد، فراز و فرود و...
♦ تمرين تربيت بيان با استفاده از دانش هاي فوق الذكر
4- شناخت و تربيت تكنيك شامل:
♦ شناخت و تربيت حافظه ها (حسي، عضلاني، عاطفی)
♦ تنهايي در جمع ( لحظه خلوت شخصي)
♦ شناخت اگر طلايي، حقيقت لحظه
♦ اصول تجسم و تخيل
♦ ارتقاء قدرت ديد و مشاهده در بازيگر
♦ اصول حس گيري و تقويت حس
♦ اصول وانمود سازي و باورپذيري
♦ تمركز و قدرت بخشيدن به آن
♦ غلبه به تنش هاي فيزيكي و رواني ( رها سازي)
♦ تقويت حواس پنج گانه
♦ دقت و توجه صحنه اي
♦ راه اندازي زندگي رواني
♦ خود احساس گري
♦ استفاده از تكنيك با اتودهاي در نظرگرفته شده توسط استاد
5- ساختار شناسي يك قطعه نمايشي شامل:
♦ مفهوم ساختار كلاسيك (شروع، اوج، پايان)
♦ انواع لوگ و مفهوم آن ( مونولوگ، سولي لوگ، ديالوگ و...)
♦ انواع كشمكش
♦ اصول گفت و گو در نمايش
♦ تحليل رويداد
♦ چگونگي ارتباط اشخاص
♦ مفهوم موقعيت
♦ دراماتيك كردن رويداد ساده
♦ رويداد و بازي آن
♦ اجراي لوگ هاي مختلف
♦ بكارگيري كامل متن نمايشي
♦ بازي در قالب يك متن و شناخت ساختار آن
6- مباني تجزيه و تحليل كاراكتر ها شامل:
♦ مباني علوم انساني ( روانشناسي، جامعه شناسي، فلسفه و...)
♦ شناخت تيپ، شخصيت و تيپ شخصيت
♦ خواندن زيرمتن ها
♦ شناخت خواسته و هدف پرسوناژ
♦ شناخت موقعيت اجتماعي، خانواده و فرهنگ شخص
♦ مفهوم شناسنامه، هويت و وضع ظاهري پرسوناژ
♦ باورها و ويژگي هاي رواني
♦ توجه به انديشه ها و افكار شخصيت
♦ بكارگيري نقش
♦ تجزيه و تحليل افراد نمايش
♦ شخصيت سازي يك كاراكتر
♦ تيپ سازي
♦ بررسي تاثير جامعه، فرهنگ، خانواده و ويژگي هاي شخصي در شكل گيري كاراكتر
7-تقليد و بداهه سازي متد هاي بازيگري شامل:
♦ مفاهيم وانمود يا تقليد
♦ تقليد اشياء موجود در طبيعت
♦ تقليد اعمال آدمي
♦ تقليد حيوانات و تحقيق بر آناتومي آنها
♦ تقليد ذهنيات
♦ تقليد تيپ هاي جامعه
♦ بداهه سازي بر روي نقش
♦ تقليد اشياء، حيوانات، آدمها و ...
♦ استفاده از تقليد براي رسيدن به نقش
8- متدهای بازیگری شامل:
♦ شناخت روش تربيت بازيگر استانيسلاوسكي
♦ شناخت روش تربيت بازيگر استلا آدلر
♦ شناخت روش تربيت بازيگر برشت
♦ انديشه هاي پيتر بروك و ...
♦ رسيدن به نقش از درون به بيرون
♦ رسيدن به نقش از بيرون به درون
♦ بازي به شيوه ي استانيسلاوسكي
♦ بازي به شيوه ي فاصله گذاري
♦ تمرين نقش هاي مختلف به صلاح ديد استاد
آموزش توسط اساتید مجرب سازمان فنی و حرفه ای کشور و اساتید با تجربه در بازار کار